De afkorting APK staat voor de Algemene Periodieke Keuring, een verplichte keuring van auto’s en vrachtwagens die Europees verplicht is gesteld. Dit is gedaan om de verkeersveiligheid te bevorderen en het milieu te ontlasten. Door de invoering van de APK is het wagenpark veiliger geworden omdat gebreken verholpen moeten zijn voordat de auto weer de weg op mag gaan. Hierdoor zijn veel oude en onbetrouwbare wagens uit de roulatie gehaald. Jaarlijks vinden er in Nederland ruim 6,7 miljoen keuringen plaats.
Nieuwe benzineauto’s krijgen na vier jaar de eerste keuring. Daarna weer het zesde, en achtste jaar, en vervolgens moet jaarlijks de APK keuring worden herhaald. Auto’s met een dieselmotor of LPG installatie moeten vanaf het derde jaar ieder jaar worden gekeurd. Oldtimers, wagens van 30 jaar en ouder worden om de twee jaar gekeurd, terwijl auto’s vanaf 1960 geen APK keuring krijgen.
Vanaf twee maanden voor de einddatum kan de auto gekeurd worden. Na goedkeuring wordt de oude datum verlengt met toevoeging van de resterende periode tot de einddatum. Indien de auto mankementen vertoont volgt er een afkeuring, en zal de auto eerst gerepareerd moeten worden. Er mag ook niet verder mee worden gereden behalve de route tussen huis en het APK keurstation. Na de reparatie wordt dit gemeld aan de RWD en mag de auto weer de openbare weg op.
De APK moet altijd worden uitgevoerd door een RDW erkend APK-bedrijf. U herkent deze bedrijven aan een bord met de tekst RDW erkend, en een sticker met daarop de tekst APK lichte voertuigen of APK zware voertuigen. Alleen deze bedrijven mogen de auto laten keuren door een gediplomeerd keurmeester. Na afloopo van de keuring ontvangt de klant een schriftelijke rapportage waarin het keuringsresultaat staat vermeld.
Tijdens de APK keuring is er specifieke aandacht voor verkeersveiligheid, waarbij de remmen, de wielophanging, de schokdempers, de banden, de stuurinrichting, de verlichting en de carrosserie aan de wettelijke minimumeisen moeten voldoen. Door middel van een test van de uitlaatgassen wordt het milieu aspect bekeken. Dieselmotoren krijhgen een aparte roetmeting. Tenslotte wordt het chassisnummer gecontroleerd en de kilometerstand genoteerd. Beiden worden gedaan om fraude met de auto te voorkomen.