Bobine vervangen?

Bobine vervangen

De bobine heeft een belangrijke functie bij de ontsteking van de automotor. Om je auto te kunnen starten, levert de accu een lage spanningsstoom van 12V. Met de bobine wordt deze lage spanningsstroom omgevormd in een hoge spanning van duizenden volt. Daardoor kan de bougie van het voertuig een vonk genereren voor het starten van de motor.

In de bobine zelf zit een spoel van koperdraad waarmee wordt gezorgd voor het geleiden van stroom. Daarbij is de spoel voorzien van een circuitschakelaar, zodat er elektrische stroom door de spoel gevoerd wordt. Op het moment dat de schakelaar in de open stand staat, ontvangen de bobinewindingen een elektrische lading en dat leidt tot een magnetisch veld rondom de bobine en verhoogt de spanning. Hierna sluit de schakelaar, waarbij het magnetisch veld zich in de spoel trekt van waaruit deze naar de bougie gevoerd wordt.

Wanneer moet een bobine worden vervangen?

De bobine is een onderdeel dat relatief lang meegaat en hoeft dan ook niet vaak te worden vervangen. Gemiddeld is de levensduur van dit onderdeel 80.000 tot 100.000 kilometer. Uiteraard kunnen door verschillende omstandigheden in een vroegtijdig stadium gebreken optreden. Er zijn symptomen die op een defecte bobine duiden en aangeven dat het onderdeel aan vervanging toe is. Als je de onderstaande dingen opmerkt, is het tijd om de bobine te vervangen:

  • de ontsteking is niet goed
  • op het moment van de ontsteking worden een of meerdere cilinders overgeslagen
  • de motor start moeilijk
  • haperingen bij het accelereren
  • knallende geluiden uit de uitlaat
  • er komt zwarte rook uit de uitlaat
  • op het dashboard gaat het waarschuwingslampje voor de motor aan
  • een duidelijke toename in het verbruik aan brandstof

Het symptoom dat het vaakst voorkomt en dat ook het meest duidelijk is, is dat er zich vooral tijdens het accelereren ontstekingsfouten voordoen. Een defecte of niet goed werkende bobine is niet in staat om de bougie van de benodigde spanning te voorzien. Hierdoor kan de bougie geen vonk afgeven, wat ertoe leidt dat er zich in de cilinder brandstof ophoopt en er zowel motorklop als ontstekingsfouten kunnen optreden. Het gevolg hiervan is een schokkende en haperende motor, wat vooral tijdens het inhalen van andere voertuigen tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Afbeelding van een bobine gemaakt door Autodoc.be

Waar moet je op letten bij een bobine?

Om er zeker van te zijn dat de bobine defect is en niet een van de bougies, zul je de conditie van het onderdeel moeten controleren. Terwijl je de bobine inspecteert, moet je kijken of er barsten, brandplekken, olie of smeltsporen op het onderdeel zitten. Zodra je een van deze symptomen waarneemt, weet je zeker dat de bobine defect is en moet worden vervangen. Mocht je geen van deze dingen waarnemen, test dan het onderdelen op een van de onderstaande manieren:

Met behulp van een multimeter – met dit instrument is de Ohm-weerstand in de windingen van de spoel in de bobine vast te stellen. Hiervoor moet het onderdeel worden verwijderd. Vervolgens breng je de pennen van de multimeter eerst aan op de primaire winding en daarna op de secundaire winding. De waarden die de meter aangeeft, zijn die van de weerstand in de spoel. Neem dan de gebruikershandleiding van de auto en kijk welke waarden daarin staan aangegeven. Mochten deze waarden anders zijn, dan weet je dat de bobine moet worden vervangen.

Met behulp van daarvoor bestemde testapparatuur – wil je het onderdeel niet verwijderen, dan kun je de werking van de bobine en bougies testen met speciale testapparaten. Op basis van de uitkomst kun je vaststellen of de bobine of een of zelfs meerdere bougies moten worden vervangen.

Verwisselen – Signaleert de OBD2-scanner een storing van een cilinder aan, wissel dan de bobine van die cilinder met een andere. Verwijder de codes en begin opnieuw met de wagen te rijden net zolang tot er een ontstekingsfout optreedt. Ga nogmaals de foutcodes na. Geeft de scanner nu aan dat de tweede cilinder defect is, dan weet je dat die bougie defect is. Heeft de storingscode nog steeds betrekking op de eerste cilinder, dan is de bobine kapot. Heb je een auto die is uitgerust met bougiekabels, dan kun je de werking testen door deze kabels om te wisselen door ze op een andere bougie aan te sluiten.

Nadat je hebt vastgesteld of vervanging van de bobine noodzakelijk is, kun je dit zelf doen of naar een autogarage gaan. In beide gevallen zullen de reparatiekosten niet hoog zijn.

bronnen van informatie:
https://www.autodoc.be/info/bobine-kapot-wat-zijn-de-symptomen-hoe-kun-je-hem-controleren-en-vervangen`

https://allesopdemotor.nl/de-motorfiets-en-start-problemen/