Dode hoek
Veiligheid is een van de meest vooraanstaande aspecten in het verkeer vandaag de dag. Logisch dat daar dus tijdens de voorbereiding op het examen veel aandacht aan wordt besteed. Als automobilist is het belangrijk dat je weet in welke situaties je zelf een grote rol kan spelen om zoveel mogelijk risicovolle situaties te vermijden of in ieder geval te beperken.
De dode hoek
Een van de meeste voorkomende gevallen is de dode hoek. De situatie waarbij je, ondanks je kijkgedrag niet altijd optimaal gebruik kan maken van de informatie die je via de spiegels tot je beschikking hebt. Ondanks het feit dat de zogenaamde “dode-hoek” spiegels sinds 2003 verplicht zijn voor vrachtwagens is het zinvol hier wat meer aandacht aan te besteden zodat je als automobilist weet waar je op moet letten en kan voorkomen dat je in de dode hoek van een vrachtwagen komt. Er zijn een relatief groot aantal dode hoek situaties die je kan tegen komen. Hieronder staan een tweetal voorbeelden.
Dode hoek vooraan
In deze situatie heeft de automobilist geen goed zicht op het gedeelte van de straat vlak voor de wagen. Kleine kinderen zijn vaak het slachtoffer in dergelijke situaties met name als zij vlak voor de auto de straat oversteken. Dit geldt zowel voor personenwagens als vrachtwagens, met dit verschil dat het gebied wat deze dode hoek bestrijkt bij een vrachtwagen aanmerkelijk groter is.
Dode hoek achteraan
Afhankelijk van de grote van de wagen en de aanwezigheid van een achterruit is dit gebied groter of kleiner. Het gedeelte wat zich onder het zichtveld van de achterruit bevind is dan aan te merken als dode hoek. Mede hierdoor zijn objecten van kleine omvang zoals parkeerpalen eenvoudig niet te zien of slechts beperkt zichtbaar. Ook kleine kinderen hebben nogal eens de neiging om via de dode hoek aan het zicht van de bestuurder te worden onttrokken. Logischerwijs is bij grotere voertuigen zonder achterruit sprake van een groter veld wat aan te merken is als dode hoek. Hierdoor kunnen zelfs complete voertuigen aan het zichtveld worden onttrokken. In de meeste gevallen hebben vrachtwagens daarom camera’s en/of andere detectiemiddelen waardoor de bestuurder deze dode hoek toch kan monitoren.